داروخانه گیاه پزشکی تابنده

مدیریت بیماری ها، آفات و علف های هرز گیاهان زراعی

داروخانه گیاه پزشکی تابنده

مدیریت بیماری ها، آفات و علف های هرز گیاهان زراعی

پیام های کوتاه
آخرین نظرات

سمپاشی زمستانه درختان میوه

یکی از راههای کنترل وکاهش خسارت آفاتی مانند شپشکها ،شته ها ، کنه ها ، وتخمهای بعضی آفات و کنترل بعضی از بیماریهای درختان میوه  استفاده از روغن ولک می باشد بطوری که استفاده از این روغن باعث می شود با پوشش سطح بدن حشرات و سطح تخمهای وبستن منافذ تنفسی و حیاتی آنها و گاها جلوگیری از پراکنش اسپورها در بعضی قارچها از خسارت آنها جلوگیری کند. از طرفی با توجه به بی خطر بودن این روغن برای محط زیست می توان در کنترل(IPM) حشرات وتولید محصول سالم از آن استفاده نمود.

نکته ای که در مصرف روغن ولک باید مد نظر داشت این است که در مصرف روغن ولک حتما درجه سولفوناسیون روغن مد نظر گرفته شود بطور که روغنهای ولک با درجه سولفوناسیون 65 تا 75 درصد جهت سمپاشی زمستانه وروغن ولک با درجه سولفوناسیون 85 تا 95 درصد جهت کنترل  تابستانه آفات مصرف می شود.همچنین  این روغن ،مایعی  بسیار سبک است ؛ بطور یکه هر 20 لیتر این روغن  حدودا 16 کیلوگرم می باشد.لذا توصیه می شود در مقدار مصرف این روغن دقت لازم بعمل آید.

 مقدار روغن ولک درنهالها ودرختان جوان که بافت چوبی نرم وجوانه های حساستری دارند بسیار کمتر از درختان مسن وگاها آلوده به آفات وبیماریهای مختلف می باشد . لذا درمقدرا مصرف روغن حتما بایک کارشناس مجرب مشورت فرمائید. مقدرا مصرف توصیه شده روغن ولک زمستانه 1/5 تا 2 لیتر در صد  می باشد.

درصورت آلودگی شدید باغات به آفاتی مانند شپشک ها ویا کنه ها  ویا بیماریهای مانند سیتوسپورا می توان روغن ولک را همراه یکی از سموم کاربردی استفاده نمود. لذا در این صورت مقدار روغن بکار برده شده بمراتب کمتر از مصرف روغن ولک به تنهائی خواهد بود. همچنین درصورت لزوم اختلاط روغن با قارچکش ها حتما با کارشناسان   مشورت نمائید لذا دراین مورد توصیه می شود از اختلاط روغن ولک با سموم گوگردی کاملا خوداری نمائید ، بخصوص اختلاط باسمومی مانند کاپتان ،زینب ،سولفورو ودرصورت نیاز به سمپاشی با قارچ کشهای گوگردی،  فاصله 3 هفتگی تا یک ماه را از زمان روغن پاشی رعایت نمائید.

همچنین می توان جهت کنترل بیماری سیتوسپورا روغن ولک را همراه با اکسی کلرور مس  زیر نظر کارشناسان استفاده نمائید

نظرات  (۸)

سلام ما یه باغ داریم که درختای مختلفی به تازگی کاشتیم الان سه چهارساله که میگذره،جدیدا متوجه شدم که درخت به برگهای پایینی خشک شده ویه تخم آویزان روی برگهاش دیدم که مثل یه نخ باریک این تخم به برگ آویزانه رشته خودمم گیاهپزشکی بوده اما یادم نیست چه آفتیه اگهمیشه راهنماییم کنین و از چه سمی ووبه چه مقدار استفاده کنم
با سلام باغی دارم در اطراف شهر هشتگرد کرج. دو سال پیاپی است که تعدادی از درختان گیلاس چهار ساله در بهار محل شکوفه و گلشان متورم شده ولی نه برگهایشان باز میشود و نه شکوفه هایشان و به همان حالت باقی میمانند و نهایتا خشک میشوند . ایا راهکاری برای نجات این درختان سراغ دارید؟ با تشکر
باسلام

من درخت گیلاس دارم ،دو ساله که کرمو میشه ، چه نوع سمی بزنم که کرمو نشه
با سلام 
من درخت زردآلو چهارساله ای دارم که سال قبل دچار کرم ساقه خوار شد و مجبور شدم بخش بزرگی از درخت رو ببرم. امسال قصد داشتم سم پاشی کنم اما دیر شد و شکوفه ها باز شدند. آیا دیگه نمیشه هیچ گونه سمپاشی ای انجام داد؟ 
برای کرم ساقه خوار چه نوع سمی مناسبه؟ 
پاسخ:
سلام   سم دیگه نمیتوانید استفاده کنید
با سلام من حدود ۱۵۰ درخت در باغات قزوین دارم میخواستم لطف کنید نفرمایید که کی و چگونه سمپاشی و کود دهی کنم بیشتر درختان سردسیری میباشد مثال پسته سیب گلابی ممنون از راهنمایی شما
پاسخ:
سلام  تاقبل از تورم غنچه درخت میتوانید سم پاشی انجام دهید اگه غنچه ها باز بشه دیگه نمیشه سم پاشی کرد
سلام
۲۰ بهمن ۹۴ ، ۱۸:۱۴ اسحاق ملاحسینی
سلام  "از شهرستان فریمان استان خراسان رضوی خدمت شما هستم چند نهال یا درخت حدود 4 تا 5 ساله دارم داخل حیاطمون مثل الو زرد -زر الو - به- البالو -سیب قرمز-گردو -  انجیر و هلو که بین اونها فقط البالو و الو زرد خوب میوه دادند ولی هلو فقط دو سه تا میوه میده بقیه گلها یا میریزند یا میوه ریز میشند و میریزند-- سیب قرمز با اینکه خیلی درخت خوبی شده ولی میوه نمیده وزرد الو هم اکثر گلهاش قبل میوه شدن میریزه *چیکار کنم پارسال از نمایشگاه سم دیازینون خریدم و طبق استاندارد سه بار سم پاشی کردم ولی نشد برای کود هم از کود حیوانی استفاده میکنم از فضولات کبوتر هم براشون میریزم ایا کود شیمیایی هم لازمه لطفا راهنمائی کنید*در مورد سم چه نوع سمی و چقدر بگیرم وکی سم پاشی کنم. ممنون. 
پاسخ:
سلام استفاده از کود پتاس و فسفر  و کود اهن در هنگام چال کود کردن   استفاده کنید  
درخت به دارم موقع تشکیل گل یه نمونه سوسک گل رو می خوره چیکاربایدکرد
پاسخ:
با عرض سلام  تشکر از بازذیذ وبلاگ
  رنگ آمیزی ظروف یکبار مصرف (به رنگ آبی) و ریختن چند قطره مایع ظرفشویی در درون آنها در فواصل 10 تا 15 متری در باغات، برای این آفت تله گذاری کرده  در  کنترل این آفت بسیار موثر می باشد
موقیعت جغرافیایی باغ  اگه میشه بفرستید تا اطلاعات دقیق تری بفرستم